Op 26 maart vond op onze school een zeer interessante ontmoeting plaats met een uitstekende Russische natuurkundige, geëerd wetenschapper van de Russische Federatie, doctor in de fysische en wiskundige wetenschappen, professor Yuri Vladimirovich Trushin. Middelbare scholieren hadden het geluk om een reiste maken door de wereld van de natuurkunde onder begeleiding van een persoon die er alles, of in elk geval wel heel veel vanaf weet. In slechts een uur tijd slaagde onze gewaardeerde docent erin om het publiek het verband te laten zien tussen kennis over vaste stoffen, moderne technologieën, nanotechnologieën en elektronische apparaten en apparaten die we elke dag gebruiken. Kristallen groeiden op het grote scherm, zoomden in en vergrootten biljoenen keren, en het was onvoorstelbaar moeilijk voor te stellen wat ze moesten doen met onze mobiele telefoons of zonnepanelen die op de daken van huizen waren geïnstalleerd … En professor Trushin, in een opwindende en gemakkelijke manier, onthulde ons de geheimen van moderne technologieën, zoals een toverstaf, bladerend door een boek van kennis met een laserpointer.
Kernenergie, ruimtevaartindustrie, medicijnen, landbouw – er is vrijwel geen industrie waar kennis van vastestoffysica niet van pas zou komen. Het publiek leerde over de prestaties van de St. Petersburg National Research Academic University van de Russische Academie van Wetenschappen. Het verhaal van Yuri Vladimirovich over de voormalige rector van de Academische Universiteit, Nobelprijswinnaar, academicus Zh.I. Alferov, met wie Yuri Vladimirovich jarenlang schouder aan schouder op wetenschappelijk gebied werkte, verdiende speciale aandacht. Het was buitengewoon informatief om erachter te komen wat voor soort wetenschappelijke ontdekking van academicus Alferov in 2000 zo hoog werd gewaardeerd.
Het Lyceum “School Natuurkunde en Wiskunde” opereert aan de Academische Universiteit, waar schoolkinderen direct les krijgen in contact met actief werkende wetenschappers. Het publiek stelde tijdens de lezing allerlei vragen. Zo’n ontmoeting is vooral belangrijk voor middelbare scholieren die op de rand staan van de belangrijkste levenskeuze – de keuze van hun toekomstige beroep.
We kunnen stellen dat er op onze school een goede traditie wordt gevormd, want zes jaar geleden gaf Yu.V. Trushin al een soortgelijke lezing aan middelbare scholieren. Nu zijn al deze jongens al student, sommigen van hen zijn bijna afgestudeerd aan de universiteit. Allen herinneren zich nog met warmte en dankbaarheid de ontmoeting met de uitmuntende wetenschapper, die een onuitwisbare indruk op hen maakte. De huidige ontmoeting met Yu.V. Trushin bleek niet alleen betekenisvol voor onze school en informatief voor de kinderen, maar ook buitengewoon hartelijk en oprecht. Voor het najaar staat een nieuw college gepland, waarmee studenten een tweede stap kunnen zetten in de wereld van de natuurkunde.